Onderwijs op de Bosrank


Onze school is geopend in het najaar van 1983 in de destijds “nieuwbouwwijk’’ Overbos. Sinds die tijd heeft onze school veel veranderingen meegemaakt. Inmiddels zijn we een sterke, sociale, sportieve en kleinschalige school in en van de wijk!

Floreer - openbaar onderwijs en opvang

Floreer - openbaar onderwijs en opvang


Openbaar onderwijs is voor iedereen


Openbare basisschool de Bosrank is onderdeel van Floreer-openbaar onderwijs en opvang. Samen met 16 scholen verzorgen wij het openbare onderwijs in de Haarlemmermeer. Hieronder staat wat ons verbindt. 


In alle Floreer-scholen staat de kwaliteit van het onderwijs op 1! Elke Floreer-leerling heeft het recht op goed en kwalitatief onderwijs in een inspirerende en uitdagende omgeving. Het openbare karakter van Floreer verbindt de scholen en bepaalt in zekere mate hoe onderwijskwaliteit gedefinieerd wordt. Iedere Floreer school heeft ruimte om vanuit eigen visie en pedagogische waarden het onderwijs vorm te geven, waarbij de openbare identiteit vertrekpunt is.


Onze leidende principes zijn:


  • Kinderen zijn mede-eigenaar van hun ontwikkeling
  • Wij stimuleren dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfbewuste, verantwoordelijke en zelfverzekerde mensen
  • Wij dagen kinderen uit eigen talenten en kwaliteiten maximaal te ontwikkelen
  • We richten ons op leren en ontwikkelen van kinderen van 0-12 jaar
  • Wij vertrouwen op en investeren in de professionaliteit van leerkrachten ten teams
  • Wij verbinden ons actief aan onze omgeving en de vraagstukken van de toekomst


Bekijk de website van Floreer op https://www.stichtingfloreer.nl

Missie


De Bosrank is een openbare school. Dit betekent dat wij ernaar streven dat iedereen zich bij ons welkom voelt, ongeacht achtergrond of levenswijze. Onze Stichting Stichting Openbaar Primair Onderwijs Haarlemmermeer en wij, hechten grote waarde aan de universele rechten van het kind, opgesteld door de VN, en handelen hier ook naar de kern: 


“Het onderwijs aan kinderen moet gericht zijn op de ontplooiing van het kind. Het moet kinderen respect bijbrengen voor mensenrechten, vrede en verdraagzaamheid, verschillende culturen en het milieu.”


Openbare basisschool De Bosrank richt zich op de optimale ontwikkeling van talenten en kwaliteiten van en voor alle leerlingen. Daarnaast worden hoge verwachtingen gesteld ten aanzien van de leerprestaties op ieders niveau. Het uitgangspunt is, dat ieder kind kwaliteiten en/of talenten bezit en dat het de taak van de leerkracht / de school / de ouders is om het kind te helpen om deze taken en kwaliteiten te (h)erkennen. Leerkrachten geven daarbij het goede voorbeeld door ook als team te werken aan het (h)erkennen van ieders talenten en kwaliteiten en deze ook expliciet uit te dragen. Goed voorbeeld doet goed volgen! 


Parels


  • We hebben het fijn!:


Op onze school heerst een goed pedagogisch klimaat, een fijne sfeer. Er is rust en regelmaat in de school. Leerlingen voelen zich gezien en veilig. Door onze kleinschaligheid kent iedereen elkaar. We hebben een hecht en  fijn team.


  • We zijn erg betrokken!


Leerkrachten zijn zeer betrokken bij de kinderen. Net even dat stapje meer zetten, zit in ons DNA.


  • We zijn goed in wat we doen en halen hoge resultaten!


Op onze school werken leerkrachten die sterk zijn op pedagogisch en didactisch gebied. Onze school scoort al jaren achtereen boven het landelijk gemiddelde op de eindtoets. We hanteren de nieuwste didactische vaardigheden, de nieuwste methodes en gebruiken de nieuwste ICT-ondersteuning.


  • Bij ons ontwikkel je je in brede zin!


Op onze school leren leerlingen niet alleen uit boekjes, leerlingen krijgen bij ons een brede ontwikkeling mee. Kunst, cultuur, burgerschap en teamsport zijn belangrijke pijlers binnen ons onderwijsaanbod.



Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.


Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • onderwijs op maat geven: differentiëren
  • gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
  • kinderen zelfstandig (samen) laten werken 


Wij hanteren hiervoor in ieder geval en onder andere de Expliciete Directe Instructie en coöperatieve werkvormen.


Leren gebeurt zeker niet alleen door middel van het krijgen van les van de leraar of uit boekjes. Daarom besteden wij ook veel tijd en aandacht aan andere aspecten van leren:


  • Twee maal per week gym van een ervaren vakleerkracht gym.
  • Uitstapjes naar musea, concerten, natuurplekken, dierentuin of (kinder)boerderij.
  • Sporttoernooien (waaronder ook denkspellen).
  • Maatschappelijke stages met bezoek aan instanties en bedrijven zoals het gemeentehuis of bijvoorbeeld techniekplekken (Jincstage).
  • Workshops op school of buiten de school betreffende kunst, muziek, drama, beeldende vorming e.d. (m.b.v. PierK).
  • Clinics van verschillende sporten op school (Sportservice Haarlemmermeer).
  • Lezingen op school van instanties zoals onder andere Bureau Halt en de NS.



De Bosrank is een openbare school. We zijn een afspiegeling van de wijk. Wij streven ernaar dat iedereen zich bij ons welkom voelt, ongeacht achtergrond of levenswijze. We hebben aandacht voor levensbeschouwelijke identiteit(en)en dit komt aan bod in onze onderwijsprogramma’s. Omdat we het belangrijk vinden dat onze kinderen kennis maken met een diversiteit aan overtuigingen, besteden we expliciet aandacht aan geestelijke stromingen en bepaalde levensbeschouwing of -overtuiging. We vinden dit belangrijk omdat kennis over jezelf en je naasten (in plaats van onwetendheid) begrip voor de ander en saamhorigheid stimuleert. Het maakt je een mooier mens.


Het openbare karakter van Floreer verbindt de scholen. En bepaalt in zekere mate hoe onderwijskwaliteit gedefinieerd wordt. Iedere Floreer school heeft ruimte om vanuit eigen visie en pedagogische waarden het onderwijs vorm te geven, waarbij de openbare identiteit vertrekpunt is. 

De identiteit van de openbare school wordt bepaald door de mensen die samen de school vormen en de waarden die zij met elkaar delen. Identiteit is dus geen kwestie van kiezen, maar van delen. 

In een openbare school weerspiegelt zich de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. De openbare school kenmerkt zich dus juist door het actief benutten van de aanwezige pluriformiteit en niet door deze te ontkennen. Er is op de openbare school ruimte voor de cultuur en overtuiging van elk kind. Door kinderen kennis te laten maken met de levensbeschouwing en cultuur van anderen leren zij de meerwaarde van diversiteit ontdekken. Kinderen worden zich bewust van hun eigen identiteit en bereiden zich tegelijkertijd voor op later. 


De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs. We besteden structureel en expliciet aandacht aan geestelijke stromingen. We vinden het belangrijk, dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen.


Passend Onderwijs


Wij zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer: 

Kruisweg 761
2132 NE Hoofddorp

Telnr: 023 30 30 102

E-mail: info@passendonderwijshaarlemmermeer.nl 

www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl


Extra ondersteuning van leerlingen

Wat is ondersteuning?

Alle scholen in een regio bieden dezelfde basisondersteuning. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat wat onder deze basisondersteuning valt. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Naast de basisondersteuning bieden wij ook extra begeleiding aan leerlingen die dit nodig hebben. De school geeft in de schoolgids aan welke extra begeleiding de school biedt. Ook staat hier welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. En hoe de school contact houdt met de ouders en leerlingen over de ondersteuning (zie de schoolgids).


Basisondersteuning

Zicht op ontwikkeling  

 

Op de Bosrank volgen wij de leerlingen middels de kleine zorgcyclus, de groepskaart, digikeuzebord, methode toetsen, niet-methode toetsen, Parnassys, groepsbesprekingen en tevredenheidspeilingen.  

  

De kleuters worden gevolgd met het volgsysteem digikeuzebord. Daarbij gaat het om het functioneren van uw kind tijdens de alledaagse onderwijsactiviteiten zoals de kringactiviteiten, spelen, werken, gedrag, taal, rekenen, het waarnemen, luisteren, bewegen en de redzaamheid. Het scoren gaat digitaal.  

  

Op cognitief gebied volgen wij onze leerlingen met een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem (CITO leerling in beeld). Op deze wijze krijgen wij goed zicht op de individuele ontwikkeling van de kinderen, de groep en de school. Deze gegevens worden o.a. verwerkt in een rapport en met de ouders besproken tijdens een 10-minutengesprek. De groepen 3 t/m 8 maken in twee Cito-toetsperiodes toetsen op het gebied van rekenen, spelling en lezen. Deze gegevens worden bewaard in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem. 

  

Ons onderwijsaanbod  

Een onderwijsprofiel van iedere school bestaat uit de basisondersteuning, de extra ondersteuning en de intensieve ondersteuning. Daarnaast formuleren wij ook een aanbod voor onze cognitief sterke leerlingen. Hoe we de basisondersteuning, de extra en de intensieve ondersteuning vormgeven, afgestemd op onze populatie, beschrijven we in dit hoofdstuk. Een gedifferentieerd aanbod en gedifferentieerde aanpak is het uitgangspunt.

  

Op de Bosrank kennen wij een breed basisaanbod. Naast zelfstandig werken, instructies, verlengde instructies, dyslexie begeleiding extra uitdaging onder begeleiding voorzien wij zowel de leerlingen die makkelijk leren als de leerlingen die hier meer moeite mee hebben van gedegen onderwijs. Daarnaast bieden wij op school MRT, Meerbabbels en Tutoring op woordenschat aan.  

  

De extra ondersteuning is een intensivering van de onderwijsaanpak zoals de school het biedt in het basisaanbod. Een goed gedifferentieerd onderwijsaanbod op de basisschool is van essentieel belang voor de leerlingen. Daarnaast is het onderwijsprofiel erop gericht het onderwijsaanbod te verbeteren. Het onderwijsprofiel hangt op deze wijze sterk samen met het onderwijskundig deel van het schoolplan en de onderdelen uit het kwaliteitssysteem van de school.  

  

Wanneer er sprake is van intensieve ondersteuning, zal de school ambulante begeleiding in kunnen zetten, bijvoorbeeld met behulp van observaties van een orthopedagoge, arrangementen vanuit Auris. Mocht deze ambulante begeleiding niet genoeg baat hebben bij de ontwikkeling van de kinderen zal er een verwijzing naar een andere vorm van onderwijs plaatsvinden.  

  

Uitgangspunt bij ons didactisch handelen is het werken met een instructiemodel, het EDI-model. Daarnaast is het van belang dat de leerkracht afstemt op het niveau van de leerlingen. 

  

  

Planmatig werken  

Om het systematische werken te borgen, hanteren wij een jaarkalender waarin alle niet methodetoetsen en toets momenten zijn opgenomen die wij in een schooljaar inzetten om de vorderingen van de leerlingen in kaart te brengen. Hierbinnen vallen de leerling –en groepsbesprekingen die de leerkracht voert met de intern begeleider. De groepsbesprekingen zijn gepland na de twee CITO periodes. De CITO resultaten worden samen met de methodegebonden toetsen gebruikt om de leervorderingen van een groep te bespreken. Individuele leerlingen komen tijdens de leerlingbespreking aan bod. Deze gegevens worden gebruikt om de groepskaart bij stellen. Op de groepskaart staan de onderwijsbehoeften van een leerling. Hierin is ook duidelijk voor welke leerling een actieplan is geschreven en welke leerling een OPP (Ontwikkel Perspectief Plan) heeft. Aan het einde van een schooljaar worden tijdens de groepsoverdracht alle plannen overgedragen zodat de leerkracht van het volgende leerjaar direct verder kan met de groep.  

Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport dat met de ouders en de kinderen besproken wordt.  

  

  

Extra aandacht  

In de groepen wordt gewerkt met een groepskaart. Op deze groepskaart staan de leerling-kenmerken en op welk niveau het kind zich ontwikkelt. Op deze groepskaart staan ook per leerling de belemmerende – en stimulerende factoren. Dit hebben wij nodig om de onderwijsbehoeften van een kind goed in kaart te kunnen brengen. Dit wordt jaarlijks bijgehouden en indien nodig aangepast. In de lesvoorbereiding wordt een keuze gemaakt op basis van instructiebehoefte: het plus, basis en breedte- aanbod. De leerkracht geeft aan de hand van dit plan de instructies en biedt passende verwerking aan de leerlingen aan.  

  

Het kan zijn dat uit het leerlingvolgsysteem, analyses van toetsen en observaties van de groepsleerkracht, resultaten komen waaruit blijkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Deze zorg wordt uiteraard met de ouders gedeeld. De groepsleerkracht maakt hierop een actieplan. Met dit plan kan de leerkracht ervoor zorgen dat het kind weer gemotiveerd verder kan werken. Wanneer dit niet het gewenste effect heeft, zal de leerkracht de hulp inschakelen van de interne begeleider. 

  

Op school is er één interne begeleider (Ib-er), Yvette van Doesselaar. De Ib-er heeft wekelijks overleg met de directie. Ook heeft zij drie tot vier x per jaar vergaderingen met de consulent van passend onderwijs, de schoolcoach en de jeugdverpleegkundige, waarin zorgleerlingen uitvoerig besproken worden.  

  

De Ib-er kan besluiten in overleg met de ouders van het kind en uiteraard na toestemming, deskundigheid van buiten de school inzetten om een nog beter beeld te krijgen van de specifieke aanpak die het kind nodig heeft.  

 Dit kan een observatie en/of aanvragen van een onderzoek betreffen wat uitgevoerd wordt door een orthopedagoog en/of psycholoog van de schoolbegeleidingsdienst. Uit het onderzoek kunnen verschillende conclusies komen. De school krijgt adviezen aangereikt om het kind binnen de school verder te begeleiden. Het is ook mogelijk dat het advies een verwijzing is naar een speciale basisschool of een andere vorm van speciaal onderwijs.  

  

Als de zorgen blijven  

Wat wij kunnen bieden als school kent helaas ook beperkingen. Dit is onder meer afhankelijk van de samenstelling van de groep, de expertise (draagkracht) van de betreffende leerkracht en de samenwerkende partners (o.a. de gemeente en het SWV).  

Een verwijzing naar een meer gespecialiseerde school is een logisch vervolg, als blijkt dat:  

·                De ingezette interventies onvoldoende effect hebben én;  

·                De inspanningen om de onderwijsondersteuningsvragen het hoofd te bieden te complex worden, waardoor school niet langer het passend onderwijs voor de leerling kan bieden en borgen aansluitend bij de onderwijs-begeleidingsbehoefte. 

Een school en het schoolbestuur gaan uiteindelijk over het besluit of een extra ondersteunings- aanbod binnen de school geborgd kan worden en wanneer de grenzen van Passend Onderwijs zijn bereikt en er ingezet wordt op een ander (verwijzing) traject. Bij dit soort besluiten worden zowel de leerling als de ouders betrokken en gehoord. Bij een verwijzingstraject wordt altijd ons bestuur op de hoogte gebracht.  

  

 

Wat is passend onderwijs?  

Voor ieder kind met onderwijs- en ondersteuningsbehoeften wordt onderzocht en geduid wat het meest kansrijke onderwijsaanbod is en op welke plek dit het best geboden en georganiseerd kan worden. En welke randvoorwaarden, afspraken en beleid daarvoor nodig zijn. Om dit te realiseren wordt er in eerste instantie binnen de reguliere basisscholen gewerkt met activiteiten/interventies binnen het beschreven aanbod in de basisondersteuning en aanvullende/extra ondersteuning. Het samenwerkingsverband richt zich op het realiseren van een samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen zowel binnen als tussen de basisscholen en in samenwerking met de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Met dit dekkend netwerk kunnen scholen het onderwijs ook passend maken als het op de eigen school niet meer past. De visie van het samenwerkingsverband is ‘creëer de optimale context’ en de bijbehorende missie is verwoord als ‘het versterken van de context rondom het kind’.  

Ons uiteindelijke doel is dat kinderen zich ontplooien tot zelfstandige en gelukkige jong volwassenen, die bewust leven, eigen keuzes kunnen maken en hun plek vinden in onze samenleving. Die doorgaande ontwikkeling begint bij opvang en onderwijs. We verzorgen toekomstgericht onderwijs van goede kwaliteit waarbij plezier en veiligheid voorop staat. Door mee te gaan met de trends en ontwikkelingen, bieden we het beste onderwijs voor onze leerlingen en bereiden we hen zo goed mogelijk voor op hun toekomst. 


Ateliers


Vast onderdeel van ons onderwijsaanbod zijn de ateliers. In groepjes worden er verschillende ateliers (workshops) aangeboden.


Afgelopen jaren hebben de kinderen de volgende workshops kunnen volgen.:


De ateliers voor groep 2 t/m 5:
-Natuur/creatief: De kinderen oefenen het mengen van kleuren en gaan buiten takjes zoeken om een eigen herfstboom mee te maken.
-Drama: De kinderen spelen vertrouwensspellen, oefenen improviseren, uitbeelden en naspelen! Ook bewegen, dansen en toneel komt aan bod.
-Stopmotion/ICT: De kinderen leren wat Stopmotion is en maken in kleine groepjes allemaal een eigen stopmotionfilmpje.
-Koken: De kinderen bakken cup cakejes en maken heerlijke groentesoep.


De ateliers voor groep 6 t/m 8:
-Programmeren/ICT: met robots ( beebots) en het programma Sketch, leren de kinderen uit gr 6 t/m 8 de beginselen van programmeren en maken zelf een bewegende animatie.
-Natuur: de kinderen voeren 2 lessen lang verschillende interessante natuurkundige proefjes uit.
-Creatief: De kinderen maken een pad in de maneschijn. Met vallende blaadjes van de bomen.


Voor het schooljaar 2025 - 2026 zijn we ons aan het oriënteren hoe we dit weer kunnen gaan organiseren