Ouders/verzorgers

Wij streven naar een open samenwerking met de ouders. Wij ervaren en weten uit onderzoek dat een goede verstandhouding en wederzijdse betrokkenheid tussen ouders en school de leerresultaten van de leerlingen ondersteunt. Samen zijn wij verantwoordelijk voor de opvoeding en het onderwijs van de kinderen. Daarom zien wij de ouders als partners in onderwijs en opvoeding.

Voor vragen of opmerkingen zijn wij toegankelijk. Als wij met de kinderen aan het werk zijn kunnen we u wellicht niet meteen te woord staan, we maken dan een afspraak met u.

Voor kinderen is het belangrijk dat ouders/verzorgers betrokken zijn bij de school, dat ze op de hoogte zijn van wat er speelt, en dat zij weten wat en hoe hun kind (het) op school doet. Dit komt het welzijn en de prestaties van het kind ten goede.

Daarom organiseren wij het volgende:

• Startgesprekken,
  • Voortgangsgesprekken,
  • Informatie-ochtenden en avonden,
  • Inloopochtenden,
  • Kijkavonden,
  • Feesten en partijen.

Ouderparticipatie

Daarnaast vragen wij vaak de hulp aan ouders om te begeleiden of te rijden bij buitenschoolse activiteiten zoals een sportdag, of bijvoorbeeld een bezoek aan het museum.

• De ouderraad

De ouderraad is een actieve groep ouders die helpt bij het organiseren van feesten en partijen zoals o.a. het Sinterklaas en Kerstfeest, maar ook bij het afscheid van groep 8.

Klik hier om kennis te maken met onze ouderraad van 2022-2023.

Wat zijn we blij met deze enthousiaste groep ouders.

• Biebouders

Onze school heeft een schoolbibliotheek. De bibliotheek wordt mede gerund door een enthousiast team van ouders/verzorgers. Onze school en deze groep werkt samen met de Centrale Bibliotheek Haarlemmermeer om onze schoolbibliotheek up to date en toegankelijk voor de leerlingen te maken en te houden.

• Ouders die kook en technieklesjes geven.

• De Medenzeggenschapsraad

De MR bestaat uit medewerkers en ouders van de school. Zij praat met het schoolbestuur over onder meer de begroting van de school. De MR ontvangt jaarlijks de begroting en beleidsplannen van het schoolbestuur zodat het op de hoogte is van de hoofdlijnen van het onderwijsbeleid en weet hoe de school ervoor staat.

De MR heeft instemmingsrecht op onder meer de onderwijskundige doelstellingen van een school. Dat betekent deze doelstellingen alleen met instemming door de MR kunnen worden opgesteld of gewijzigd. Instemmingsrecht heeft de MR ook bij plannen voor fuseren met een andere school, bij het vaststellen of aanpassen van het schoolreglement en het beleid dat de school heeft om ouders op school te laten helpen.

De MR heeft het recht het bestuur te adviseren over de hoofdlijnen van de begroting en over de aanstelling of ontslag van de schoolleiding, over nieuwbouw of een belangrijke verbouwing van de school.